Saatchi & Saatchi Insikt: En påminnelse kan ge guldkant på semestern

Du räknar dagar. Timmar. Snart är det dags för den där weekend-semestern i höst. Ni känner igen er. Men hur påverkar förväntan dig som konsument egentligen?

Prylar i all ära. Men i vår vardag är det upplevelser som räknas. Vi åker på fler resor, lägger mer pengar på bio, restaurangbesök och museibesök än på länge. Det gäller inte längre att producera den bästa produkten. Utan den bästa upplevelsen.

Och då blir det viktigt för marknadsförare att maximera upplevelsen i sådan grad att kunden minns upplevelsen efter den inträffat. Egentligen inte så krångligt. För om kunden kommer ihåg upplevelsen, så vill den mer än gärna dela med sig av sina erfarenheter och rekommendera den till andra. På så sätt kanske fler kunder vill gå på bio, boka den där semesterresan eller museibesöket. Men att göra det är lättare sagt än gjort.

Forskare vid Cornell University och University of Southern California har undersökt fenomenet av upplevelser. I en nyligen publicerat vetenskaplig artikel i Journal of Marketing visar de att konsumenterna njuter av pågående – och kan minnas –  konsumtionsupplevelser (exempelvis en semester eller ett biobesök) mer om de njuter av upplevelsen innan själva upplevelsen. Hänger ni med?

Såhär: Konsumenter som längtar mer efter en upplevelse kommer minnas den bättre efter att den inträffat.

Här sätts marknadsföringen på sin spets. Hur får vi konsumenten att längta så mycket som möjligt till en upplevelse? Och hur gör man det i praktiken? Det finns flera exempel hur detta görs idag. Resebolag skickar ofta mejl på destinationsspecifika tips och videor om resmålet innan avresan. Biltillverkare, däribland BMW, skapar en upplevelse genom att man får följa bilens tillverkning steg för steg.

Marknadsförare kan alltså använda en rad olika taktiker som gör att konsumenten blir påmind om att upplevelsen närmar sig, exempelvis genom e-postutskick, sponsrade inlägg och påminnelser. Visserligen är varje upplevelse unik, men det kan vara värt att fundera på hur man kan få sin blivande kund att längta så mycket som det bara går. För då kommer de förmodligen längta tillbaka så mycket som det bara går.

Vill du veta mer?
Ring mig på 08 505 717 00 eller mejla på carl.lundborg@saatchi.se så berättar jag mer om det här!

Skriven av Carl Lundborg, Jobbar som Account Director på Saatchi & Saatchi Stockholm