Saatchi & Saatchi Insikt: Är VR vår tids QR-kod?

Hur ska vi lyckas fylla VR med relevant innehåll – samtidigt som det inte finns något större intresse för VR hos den breda massan? Vår art director Erik Hiort af Ornäs reder ut om Virtual Reality verkligen är framtiden. 

 

VR är lite grann som QR-koden var för ett par år sedan. En liten bit av framtiden, som alla pratade om – men ingen använde. Redan 1995 dreglade jag som elvaåring över Nintendos storsatsning Virtual Boy, och var besviken över att den inte kom till SverigeDet tog knappt ett år för Nintendo att lägga ner projektet. Den främsta kritiken då var det bristande utbudet av kvalitetsinnehåll och den ganska taffliga upplevelsen. Ungefär samtidigt kom en uppsjö VR-lösningar till PC, men det tog aldrig riktigt fart.

Femton år senare, 2010, dök Oculus Rift upp, vilket man väl kan säga var startskottet på den massfascination för teoretiska virtuella rumsupplevelser vi idag upplever. Ett bredare synfält och mer välfungerande rörelsetracking tog oss ännu lite närmre eskapistens utopi. Några år senare lanserades GoogleCardboard, inte mer komplicerat än en smartphonehållare i papp med två luppar för ögonens närgräns – och gjorde, om än enklare, VR-upplevelser tillgängliga för konsument i princip utan kostnad.

Men ja, varför går jag och tänker på det här? I dagarna berättade Oculus-ägarna Facebook om nästa generations headset. Det var det jag tänkte skriva om egentligen. Men när jag satte mig och skulle skriva ett par ord om VR blev det snabbt väldigt redovisande. Då hände det, sen hände det och sen kom en häftig teknisk lösning. Vad som var betydligt svårare var att berätta om berättandet iVR. För trots att det pumpas in pengar i teknisk utveckling från både hårdvarutillverkare och nätjättar – så är vi fortfarande fast i ett moment 22. Eftersom det inte finns tillräckligt fantastiskt innehåll finns det inget större intresse för VR hos den breda massan. Och eftersom det inte finns något större intresse för VR hos den breda massan, så lyser det fantastiska innehållet med sin frånvaro.

2016 utsåg HUI VR-headsets till årets julklapp. Frågan jag ställer mig är om de i dess nuvarande form kommer gå samma öde till mötes som mitt pokerset, min spikmatta, min råsaftcentrifug och min Tamagotchi – alltid närvarande och en del av min vardag…

 

Vill du veta mer?
Ring mig på 08 505 717 00 eller mejla på erik.hiortafornas@saatchi.se så berättar jag mer om det här!

Skriven av Erik Hiort Af Ornäs, Jobbar som Art Director på Saatchi & Saatchi Stockholm.