Saatchi & Saatchi Insikt: Slaget om sociala medierna

Ända sedan Facebooks grundande och genomslag så har världens alla marknadsförare kliat sig i håret för att försöka hitta det optimala sättet att nå ut med sitt varumärke i den digitala världen. När det gäller sociala medier, så förändras saker snabbt. Något som både kan vara utmanande – och spännande för någon som jobbar som marknadsförare.

 

Just nu är diskussionen om fördelningen mellan organiska och sponsrade poster i sociala medier ett hett ämne. Är den organiska postningen död och sponsring är ett måste? För att nå ut med sitt budskap till konsumenterna så är det mycket som pekar på att sponsrade inlägg är nyckeln för att kunna ta sig igenom bruset.

 

Men en utveckling för alltid med sig en annan. Undersökningar visar nämligen att engagemanget som konsumenter har med varumärken är något som bara går sjunker. Detta har pågått under en längre tid. Men under bara det senaste halvåret har engagemanget sjunkit med hela 20%. Så vad är då orsaken till detta? En av orsakerna kan vara att företag nu allt mer plötsligt börjat sponsra inlägg, vilket gör att fler och fler varumärken slåss om samma kaka. Facebook påstår själva att det finns ungefär 1500 inlägg som slåss om att komma in i varje persons flöde. Detta betyder att konkurrensen är stor och att allt inte kan visas och få en plats på scenen.

 

Vad säger detta? Den gamla myten om att mest innehåll är den som vinner, kan vi faktiskt slå hål på. Tittar man på de som lyckas idag på sociala medier så är det marknadsförare som tänker kvalité snarare än kvantitet.  Men detta räcker inte om man ska lyckas heller, såklart. Det krävs ju också relevans. Utifrån Facebooks syn så är relevans detsamma som engagemang. Så det man bör göra är att skapa kvalitativt innehåll som även har ett starkt engagemang. Det är det ända sättet som man då kan vara säker på att Facebooks algoritm hjälper en i rätt riktning och att man får den plats in the spotlight som man eftersöker.

 

Lättare sagt än gjort kan det ju tyckas. Men engagemang, sponsrade inlägg och kvalité är en bra utgångspunkt för att komma igenom bruset. Så avslutningsvis kan man tänka färre men värre när man ska marknadsföra sig på sociala medier. I alla fall för nu.

 

Vill du veta mer?
Ring mig på 08 505 717 00 eller mejla på peter.arneryd@saatchi.se så berättar jag mer om det här!

Skriven av Peter Arneryd, Jobbar som Digital Planner på Saatchi & Saatchi Stockholm.