Saatchi & Saatchi Insikt: Matens framtid

En stor del av vår kundportfolio är verksam inom matkategorin. För oss att är det därför alltid viktigt att ständigt bedriva omvärldsbevakning, kring fenomen och trender som är aktuella på matmarknaden. För utan bra omvärldsbevakning, blir kommunikation lätt tafatt och oaktuell.

Denna månad gästade vi ”Sthlm Food and Wine” för att samla på oss nya kunskaper och hitta inspiration.

Vi vet alla att matmarknaden förändrats drastiskt de senaste åren. Exempelvis är det nästan en hygienfaktor för ett varumärke att vara eller uppfattas som gröna (ekologiska). Samtidigt försiggår diskussionen kring vad som faktiskt är hälsosamt och inte. Där alla tycks ha olika svar. Sedan den kritiserade köttindustrin, vad gäller hållbarhet, ur den har den vegetariska boomen slagit kraftigt till. Ja listan över trender kan göras lång.

Men vilka trender och fenomen märktes av på mässan? Vi väljer att lista de tre främsta mattrenderna som vi tycker man ska hålla utkik på framöver.

 

1. Digitaliseringen
Som i många andra branscher är digitaliseringen en trend som många varumärken utforskar för utveckling och effektivisering. Detta märktes tydligt på mässan, då det var många digitala mat- och handelslösningar som presenterades. Alltifrån matkassar och skafferilådor, till appar som hjälper till mot matsvinsproblematiken. Ett exempel på detta var en spännande aktör som köper upp partier med torrvaror med kort datum. Företaget paketerar sedan om varorna till ”månadens skafferilåda”, som man kan köpa eller välja att prenumerera på till en billigare peng.

 

2. Hälsa
Den stora frågan med massor av svar. Vad är egentligen hälsosamt? Surret på mässan var påtagligt. Många av utställarna på plats tryckte just på fenomenet Hälsa. ”Vegetarisk mat är hälsosamt, just denna chokladen innehåller mindre socker än normalt, detta vattnet har den perfekta balansen av mineraler etc.” Detta är alla exempel på vad som sades i montrarna. Även de föreläsningar som hölls hade ett stort fokus på hälsa, där allt från dietister till kockar med särskilda hälsoprofiler talade. Om 2016 års hälsotrend fortfarande var eko? Så kanske 2017 års trend handlade om vegetarisk mat? 2018 verkar vi flytta närmre magen och tarmhälsan. Probitotiska och mjölksyrabakterier står högt upp på listan.

 

3. Ursprung
Många utställare var noga med att visa ursprunget var maten kom ifrån. Var, när och hur är deras mat producerad var något som de gladeligen pratade om. Det sågs även i montrarna, där det var mycket härliga bilder på fält och natur för att på ett så fint sätt som möjligt spegla tradition och matkultur. Frankrike, Italien, Schweiz. Listan kan göras lång på länder som var där och representerade. Kanske trenden kring ursprung och hantverk bara blir större och större? Kanske vi snart vill få det faktiska namnet på personen som gjort din choklad?

 

Vill du veta mer?
Ring mig på 08 505 717 00 eller mejla på peter.arneryd@saatchi.se så berättar jag mer om det här!

Skriven av Peter Arneryd, Jobbar som Digital Planner på Saatchi & Saatchi Stockholm.