Saatchi & Saatchi Insikt: Var inte rädda för emotionell kommunikation

De flesta som jobbar med marknadsföring och kommunikation idag har förstått kraften i att skapa känslomässiga band till sin målgrupp. Vår creative director Gustav Egerstedt förklarar hur rädsla kan göra ett varumärke starkare.

Vägen till att skapa känslomässiga band är att ofta att på ett – eller annat sätt – skapa kommunikation som berör, så kallad emotionell kommunikation.

Nästan alltid när man pratar om denna typ av kommunikation handlar det om snarlika känslor som man vill frambring; glädje, skönhet, skratt, empati osv.  Med andra ord känslor som hamnar på den positiva sidan av känslospannet.

Men faktum är att en av de allra starkaste känslorna i människans känsloregister är rädsla.

Varför är det då inte fler varumärken som spelar på denna sträng istället? Det är enkelt kan ju tyckas; man vill såklart inte som varumärke inte bli associerad med negativa saker. Inte vill man att folk ska fly för livet från varumärket, hellre blir man ju kramad!

Men om nu nästan alla varumärken vill bli omfamnade av oss, kanske det ändå finns utrymme att bli det där varumärket som folk istället är rädda för.

I film-, tv-serie- och tv-spelvärlden är det populärare än någonsin med denna typ av känsla. Människor gillar uppenbart att bli skrämda. Men vill man inte bli det av ett varumärke? Jag tror det. Och att det i slutändan kan leda till att man blir mer omtyckt för att man kör sitt eget race och inte försöker ställa sig in. Även om man troligtvis har skrämt bort några på vägen.

Här är några exempel på kampanjer där man har spelat på denna, i sammanhanget, rätt så ovanliga sträng:

 

Nike running

https://www.youtube.com/watch?v=B1JpOSz4lnI

 

Doritos – hotel 626

https://www.youtube.com/watch?v=WayLhiNc0bs

 

PS3

https://www.youtube.com/watch?v=gqkNPcUMffU

 

Ford Ka

https://www.youtube.com/watch?v=hLIkjWFNAKI

 

K-fee

https://www.youtube.com/watch?v=v7fTeT3g1AA

 

Gainomax (vårt eget bidrag till reklamskräck-genren)

https://www.youtube.com/watch?v=McgF6C9wdms

 

Brooks

https://www.youtube.com/watch?v=nltNX1134sc

 

Phones 4u

https://www.youtube.com/watch?v=wrIZnC8q7RQ

 

Little babies ice cream

https://www.youtube.com/watch?v=erh2ngRZxs0

 

Smart – No back seats

https://www.youtube.com/watch?v=d8CGn5vGvDo

 

 

Vill du veta mer?
Ring mig på 08 505 717 00 eller mejla på gustav.egerstedt@saatchi.se så berättar jag mer om det här!

Skriven av Gustav Egerstedt, Jobbar som Creative Director på Saatchi & Saatchi Stockholm.