Saatchi & Saatchi Insikt: Länge leve nisch-kontot!

Vår art director Alexander Rehnby har hittat en helt ny sida av Instagram. Här ger han sina bästa tips till inspiration.

 

När jag skaffade Instagram 2011 hade jag svårt att förstå vad jag skulle ha det till. Först var det mest dom fräsiga filtren som lockade, men sakta men säkert kom mitt flöde att fyllas av mer eller mindre nära vänner och familj. Grapefruit till frukost, brunbrända korvben och svettiga spegelselfies. Instagram blev “socialt”.

Nästa evolution: Jag upptäckte att det fanns andra jag kunde följa. Artister, tuffa varumärken och lyxiga butiker jag inte hade råd att handla i. Rykande färskt fick jag reda på den nya låten, höstkollektionen eller mellandagsrean. Future!

Eftersom Instagram fullkomligt exploderade i användare uppenbarade det sig snart en ny kategori att följa: nisch-konton. Konceptuella konton med ett tydligt och ofta begränsat ramverk för vad som postas. Ibland konstigt. Ibland oförklarligt. Ibland briljant.

Som en kärleksförklaring till alla människor som bemödat sig att bygga upp dessa nisch-konton tänkte jag bjuda på tre “följ eller dö”-tips.  Mycket nöje!

1. Baseballcardvandals: https://www.instagram.com/baseballcardvandals/


2. Sad topographies: 
https://www.instagram.com/sadtopographies/

 

Lonely Island, Ontario Canada #lonely

Ett inlägg delat av @ sadtopographies

3. Labeltime: https://www.instagram.com/labeltime/

Vill du veta mer?
Ring mig på 08 505 717 00 eller mejla på Alexander.rehnby@saatchi.se så berättar jag mer om det här!

Skriven av Alexander Rehnby, Jobbar som Art director på Saatchi & Saatchi Stockholm.