Tillsammans med vår nya kund Jeep vinner vi DN-reklamcupen. Igen. Förra året tog vi hem segern med en annons för Toyota. Årets vinnarannons berättar den smått surrealistiska historien om en person som tillsammans med sin Jeep försvinner ut i ett nytt liv i vildmarken.

Vi tackar juryn för utmärkelsen och modiga kunden Jeep för förtroendet!

De flesta som jobbar med marknadsföring och kommunikation idag har förstått kraften i att skapa känslomässiga band till sin målgrupp. Vår creative director Gustav Egerstedt förklarar hur rädsla kan göra ett varumärke starkare.

Vägen till att skapa känslomässiga band är att ofta att på ett – eller annat sätt – skapa kommunikation som berör, så kallad emotionell kommunikation.

Nästan alltid när man pratar om denna typ av kommunikation handlar det om snarlika känslor som man vill frambring; glädje, skönhet, skratt, empati osv.  Med andra ord känslor som hamnar på den positiva sidan av känslospannet.

Men faktum är att en av de allra starkaste känslorna i människans känsloregister är rädsla.

Varför är det då inte fler varumärken som spelar på denna sträng istället? Det är enkelt kan ju tyckas; man vill såklart inte som varumärke inte bli associerad med negativa saker. Inte vill man att folk ska fly för livet från varumärket, hellre blir man ju kramad!

Men om nu nästan alla varumärken vill bli omfamnade av oss, kanske det ändå finns utrymme att bli det där varumärket som folk istället är rädda för.

I film-, tv-serie- och tv-spelvärlden är det populärare än någonsin med denna typ av känsla. Människor gillar uppenbart att bli skrämda. Men vill man inte bli det av ett varumärke? Jag tror det. Och att det i slutändan kan leda till att man blir mer omtyckt för att man kör sitt eget race och inte försöker ställa sig in. Även om man troligtvis har skrämt bort några på vägen.

Här är några exempel på kampanjer där man har spelat på denna, i sammanhanget, rätt så ovanliga sträng:

 

Nike running

https://www.youtube.com/watch?v=B1JpOSz4lnI

 

Doritos – hotel 626

https://www.youtube.com/watch?v=WayLhiNc0bs

 

PS3

https://www.youtube.com/watch?v=gqkNPcUMffU

 

Ford Ka

https://www.youtube.com/watch?v=hLIkjWFNAKI

 

K-fee

https://www.youtube.com/watch?v=v7fTeT3g1AA

 

Gainomax (vårt eget bidrag till reklamskräck-genren)

https://www.youtube.com/watch?v=McgF6C9wdms

 

Brooks

https://www.youtube.com/watch?v=nltNX1134sc

 

Phones 4u

https://www.youtube.com/watch?v=wrIZnC8q7RQ

 

Little babies ice cream

https://www.youtube.com/watch?v=erh2ngRZxs0

 

Smart – No back seats

https://www.youtube.com/watch?v=d8CGn5vGvDo

 

 

Vill du veta mer?
Ring mig på 08 505 717 00 eller mejla på gustav.egerstedt@saatchi.se så berättar jag mer om det här!

Skriven av Gustav Egerstedt, Jobbar som Creative Director på Saatchi & Saatchi Stockholm.

 

Den rörelse som skapats efter #Metoo har slagit ner som en bomb och chockat ett helt samhälle. Vi bor i Sverige, som i alla fall på pappret ska vara ett av de mest jämställda länderna i världen. Trots det ser verkligheten annorlunda ut, #tystnadtagning satte en boll i rullning där otaliga vittnesmål i bransch efter bransch sköljt över oss. Tyvärr och kanske inte helt oväntat så är det samma utbredda problematik även i vår bransch. Och egentligen varför skulle vi vara skonade? Det här är inte ett specifikt branschproblem, det är snarare ett problem som genomsyrar alla delar av samhället och alla branscher.

I början av december gick över 2100 kvinnliga och icke-binära kommunikatörer och reklamare från hela landet samman mot sexuella trakasserier i uppropet #sistabriefen. Uppropets mål är ett omedelbart slut på sexualiserande, marginaliserande, nedvärderande och utnyttjande av kvinnor i vår bransch. Vi vill ha arbetsplatser fria från diskriminering, förtryck, sexualiserande jargong, trakasserier och övergrepp – både på byråerna och på beställarsidan. Hela samhället mår bättre när vi blir mer jämställda.” I samband med alla vittnesmål om trakasserier, övergrepp och maktstrukturer som sexualiserar och diskriminerar bollar dessa kvinnliga kommunikatörer över briefen, den sista briefen till oss och alla byråer i Sverige:

 

”Hur ska ni driva ett aktivt arbete med att skapa trygga arbetsplatser som tar jämställdhetsfrågor på allvar?
Hur ska ni organisera er och gemensamt se till att det blir slut på diskriminering, trakasserier och övergrepp inom branschen?”

För oss var det viktigt att alla från byrån ska vara med i processen för att jobba fram ett svar och därmed kunna säga sitt i frågan. Vi har en platt arbetsplats som inte tror på att en eller ett par personer sitter inne på de ”rätta svaren”. Därför samlade vi representanter från alla discipliner på byrån för att diskutera och samtala kring briefen. Vi var alla snabbt överens om att den här briefen enbart inte får bli en våg, som snabbt sköljer över innan den försvinner igen. Utan något som faktiskt efterföljs och inspirerar oss alla mot en bättre framtid.

 

Vi kom fram till att det inte finns något tydligt och snabbt svar på den sista briefen. Tunga frågor kräver tid. Vi har en väldigt öppen och hjärtlig byråkultur i grunden, en jämställd ledningsgrupp och en nolltolerans gentemot diskriminering i alla dess former. Men detta har de flesta moderna arbetsplatser idag. Uppenbarligen så är detta inte tillräckligt för att gå till botten med problematiken.

Därför har vi på Saatchi & Saatchi valt att helt enkelt att tackla denna briefen som vilken annan brief som helst. Börja med att samla in fakta och göra research. Hur ser det ut hos oss? Vårt första steg är att göra en undersökning hos samtliga medarbetare för att på så sätt förhoppningsvis få en tydligare bild av hur folk upplever klimatet på byrån. Detta kommer sammanställas som diskussionsunderlag för en workshop där vi tillsammans jobbar fram en plan som både ska fungerar internt och externt. Men som även ska fungera som inspiration för oss själva och våra kunder.

Vår hjärtliga grundkultur vill vi bygga vidare på, men att vara bra räcker inte, vi måste hela tiden eftersträva att bli bättre. Och som med allt annat i livet måste förändringen börja med oss själva. Gå från smått till stort. Vi tror att en jämställd byrå automatiskt är en mer kreativ byrå. Och kreativitet är något som alla människor har, oavsett vem du än är så har du alltid något att bidra med. Detta är något som vi vill ta till vara på, snarare än att stänga ute. Vi har ett högt tak på Saatchi & Saatchi och censurerar ingen. Men viktigt är att aldrig tappa respekten och omtanken för de medarbetare och kunder som är med oss. Oberoende av position, kön, etnicitet eller sexuell läggning.

Detta är alltså vårt svar, eller icke-svar på #sistabriefen. Arbetet har bara börjat. Vi skulle kunna kalla det för en form av debrief där vi mer än gärna delar med oss av våra resultat längs vägen. Vi är övertygade om att detta är ett otroligt viktigt arbete, som på sikt kommer leda till en bättre bransch och ett bättre Sverige.

Ny konst i våra lokaler på Drottningatan

I serien Limbs har Johanna arbetat med motiv som sammanfogar kropp, föda och objekt. Genom kompositioner som lånar former från dessa tre känsloladdade områden vill hon undersöka hur vi tolkar och skapar associationer mellan dem. Hennes tydligt grafiska formspråk och skruvade motiv utgör tillsammans en slags kontemporär, avskalad surrealism som ger utrymme för betraktaren att fylla på med sina egna fantasifulla tolkningar. Även namnen på verken har en viktig roll, då de agerar ledtrådar till ursprungsidé och möjlig association och bekräftar eller avfärdar därmed vad vi tror eller inte tror.

Johanna Berg studerar vid Konstfack (MFA) och arbetar som frilansande designer och
illustratör. I hennes verk blandas det kommersiella med det konceptuella, i gränslandet mellan
konst och design.

Limbs kommer att hänga hos oss fram till våren, för att komma förbi och kika maila till galleri@saatchi.se.

Vi på Saatchi & saatchi står bakom och stöttar uppropet #sistabriefen som har publicerats av kvinnor i kommunikationsbranschen i samband med #MeToo. Vi har tagit till oss briefen och kommer aktivt arbeta för en jämställd kultur fri från sexism, trakasserier och kränkande särbehandling.

 

En stor del av vår kundportfolio är verksam inom matkategorin. För oss att är det därför alltid viktigt att ständigt bedriva omvärldsbevakning, kring fenomen och trender som är aktuella på matmarknaden. För utan bra omvärldsbevakning, blir kommunikation lätt tafatt och oaktuell.

Denna månad gästade vi ”Sthlm Food and Wine” för att samla på oss nya kunskaper och hitta inspiration.

Vi vet alla att matmarknaden förändrats drastiskt de senaste åren. Exempelvis är det nästan en hygienfaktor för ett varumärke att vara eller uppfattas som gröna (ekologiska). Samtidigt försiggår diskussionen kring vad som faktiskt är hälsosamt och inte. Där alla tycks ha olika svar. Sedan den kritiserade köttindustrin, vad gäller hållbarhet, ur den har den vegetariska boomen slagit kraftigt till. Ja listan över trender kan göras lång.

Men vilka trender och fenomen märktes av på mässan? Vi väljer att lista de tre främsta mattrenderna som vi tycker man ska hålla utkik på framöver.

 

1. Digitaliseringen
Som i många andra branscher är digitaliseringen en trend som många varumärken utforskar för utveckling och effektivisering. Detta märktes tydligt på mässan, då det var många digitala mat- och handelslösningar som presenterades. Alltifrån matkassar och skafferilådor, till appar som hjälper till mot matsvinsproblematiken. Ett exempel på detta var en spännande aktör som köper upp partier med torrvaror med kort datum. Företaget paketerar sedan om varorna till ”månadens skafferilåda”, som man kan köpa eller välja att prenumerera på till en billigare peng.

 

2. Hälsa
Den stora frågan med massor av svar. Vad är egentligen hälsosamt? Surret på mässan var påtagligt. Många av utställarna på plats tryckte just på fenomenet Hälsa. ”Vegetarisk mat är hälsosamt, just denna chokladen innehåller mindre socker än normalt, detta vattnet har den perfekta balansen av mineraler etc.” Detta är alla exempel på vad som sades i montrarna. Även de föreläsningar som hölls hade ett stort fokus på hälsa, där allt från dietister till kockar med särskilda hälsoprofiler talade. Om 2016 års hälsotrend fortfarande var eko? Så kanske 2017 års trend handlade om vegetarisk mat? 2018 verkar vi flytta närmre magen och tarmhälsan. Probitotiska och mjölksyrabakterier står högt upp på listan.

 

3. Ursprung
Många utställare var noga med att visa ursprunget var maten kom ifrån. Var, när och hur är deras mat producerad var något som de gladeligen pratade om. Det sågs även i montrarna, där det var mycket härliga bilder på fält och natur för att på ett så fint sätt som möjligt spegla tradition och matkultur. Frankrike, Italien, Schweiz. Listan kan göras lång på länder som var där och representerade. Kanske trenden kring ursprung och hantverk bara blir större och större? Kanske vi snart vill få det faktiska namnet på personen som gjort din choklad?

 

Vill du veta mer?
Ring mig på 08 505 717 00 eller mejla på peter.arneryd@saatchi.se så berättar jag mer om det här!

Skriven av Peter Arneryd, Jobbar som Digital Planner på Saatchi & Saatchi Stockholm.

Saatchi & Saatchi finns representerade runt om i världens alla hörn. Och även utanför vårt Stockholmskontor gör våra kollegor flera uppmärksammade kampanjer som fått stort genomslag runt om i världen. Här bjuder vi på ett litet urval, som inspiration.

 
Under Super Bowl i USA såg hela värden en såsfläck på kommentatorns Terry Bradshaws skjorta. Det kändes som live-tv, men det var egentligen den första delen av ett utarbetat annonsprogram. Tusentals tog omedelbart till sociala medier för att delta i samtalet kring såsfläcken. När snacket på nätet nådde sin topp, visade varumärket Tide hur de lyckades ta bort fläcken.

Se kampanjen här

 

Telekomoperatören Deutsche Telekom ikoniska färg rosa/magenta har utnyttjats för att skapa ett helt nytt medium för underhållning. Saatchi & Saatchi London, tillsammans med Deutsche Telekom, skapade en app vilket gav ett helt nytt sätt att konsumera underhållning:  all magentafärg blev en synbar skärm. Mobilappen lanserades med brittiska virtuella bandet Gorillaz.

Se kampanjen här

 

Kampanjen Andes Bar 45 har skapats av Saatchi & Saatchi Argentina för att visa hur ett perfekt glas öl ska tappas upp. Resultatet? Världens första lutande bar, byggd på ett berg i Mendoza för att alltid säkerställa att den perfekta ölen serveras med rätt lutning.

Se kampanjen här

 

Vill du veta mer?
Ring mig på 08 505 717 00 eller mejla på carl.lundborg@saatchi.se så berättar jag mer om det här!

Skriven av Carl Lundborg, Jobbar som Account Director på Saatchi & Saatchi Stockholm.

Med vår kund, skräcksfilmsfestivalen Elmsta 3000 horror fest, har vi vunnit Svenska Designpriset i kategorin Illustration och infographics! Dödskul, tycker vi!

 

Motiveringen löd som följer: ”En visuell käftsmäll som med lika delar dödsskön humor och grafisk renhet väcker de små detaljerna till liv.”

 

Det är vår Creative Director Gustav Egerstedt som ligger bakom den fantastiska kreationen.

 

Ända sedan Facebooks grundande och genomslag så har världens alla marknadsförare kliat sig i håret för att försöka hitta det optimala sättet att nå ut med sitt varumärke i den digitala världen. När det gäller sociala medier, så förändras saker snabbt. Något som både kan vara utmanande – och spännande för någon som jobbar som marknadsförare.

 

Just nu är diskussionen om fördelningen mellan organiska och sponsrade poster i sociala medier ett hett ämne. Är den organiska postningen död och sponsring är ett måste? För att nå ut med sitt budskap till konsumenterna så är det mycket som pekar på att sponsrade inlägg är nyckeln för att kunna ta sig igenom bruset.

 

Men en utveckling för alltid med sig en annan. Undersökningar visar nämligen att engagemanget som konsumenter har med varumärken är något som bara går sjunker. Detta har pågått under en längre tid. Men under bara det senaste halvåret har engagemanget sjunkit med hela 20%. Så vad är då orsaken till detta? En av orsakerna kan vara att företag nu allt mer plötsligt börjat sponsra inlägg, vilket gör att fler och fler varumärken slåss om samma kaka. Facebook påstår själva att det finns ungefär 1500 inlägg som slåss om att komma in i varje persons flöde. Detta betyder att konkurrensen är stor och att allt inte kan visas och få en plats på scenen.

 

Vad säger detta? Den gamla myten om att mest innehåll är den som vinner, kan vi faktiskt slå hål på. Tittar man på de som lyckas idag på sociala medier så är det marknadsförare som tänker kvalité snarare än kvantitet.  Men detta räcker inte om man ska lyckas heller, såklart. Det krävs ju också relevans. Utifrån Facebooks syn så är relevans detsamma som engagemang. Så det man bör göra är att skapa kvalitativt innehåll som även har ett starkt engagemang. Det är det ända sättet som man då kan vara säker på att Facebooks algoritm hjälper en i rätt riktning och att man får den plats in the spotlight som man eftersöker.

 

Lättare sagt än gjort kan det ju tyckas. Men engagemang, sponsrade inlägg och kvalité är en bra utgångspunkt för att komma igenom bruset. Så avslutningsvis kan man tänka färre men värre när man ska marknadsföra sig på sociala medier. I alla fall för nu.

 

Vill du veta mer?
Ring mig på 08 505 717 00 eller mejla på peter.arneryd@saatchi.se så berättar jag mer om det här!

Skriven av Peter Arneryd, Jobbar som Digital Planner på Saatchi & Saatchi Stockholm.

Hur ska vi lyckas fylla VR med relevant innehåll – samtidigt som det inte finns något större intresse för VR hos den breda massan? Vår art director Erik Hiort af Ornäs reder ut om Virtual Reality verkligen är framtiden. 

 

VR är lite grann som QR-koden var för ett par år sedan. En liten bit av framtiden, som alla pratade om – men ingen använde. Redan 1995 dreglade jag som elvaåring över Nintendos storsatsning Virtual Boy, och var besviken över att den inte kom till SverigeDet tog knappt ett år för Nintendo att lägga ner projektet. Den främsta kritiken då var det bristande utbudet av kvalitetsinnehåll och den ganska taffliga upplevelsen. Ungefär samtidigt kom en uppsjö VR-lösningar till PC, men det tog aldrig riktigt fart.

Femton år senare, 2010, dök Oculus Rift upp, vilket man väl kan säga var startskottet på den massfascination för teoretiska virtuella rumsupplevelser vi idag upplever. Ett bredare synfält och mer välfungerande rörelsetracking tog oss ännu lite närmre eskapistens utopi. Några år senare lanserades GoogleCardboard, inte mer komplicerat än en smartphonehållare i papp med två luppar för ögonens närgräns – och gjorde, om än enklare, VR-upplevelser tillgängliga för konsument i princip utan kostnad.

Men ja, varför går jag och tänker på det här? I dagarna berättade Oculus-ägarna Facebook om nästa generations headset. Det var det jag tänkte skriva om egentligen. Men när jag satte mig och skulle skriva ett par ord om VR blev det snabbt väldigt redovisande. Då hände det, sen hände det och sen kom en häftig teknisk lösning. Vad som var betydligt svårare var att berätta om berättandet iVR. För trots att det pumpas in pengar i teknisk utveckling från både hårdvarutillverkare och nätjättar – så är vi fortfarande fast i ett moment 22. Eftersom det inte finns tillräckligt fantastiskt innehåll finns det inget större intresse för VR hos den breda massan. Och eftersom det inte finns något större intresse för VR hos den breda massan, så lyser det fantastiska innehållet med sin frånvaro.

2016 utsåg HUI VR-headsets till årets julklapp. Frågan jag ställer mig är om de i dess nuvarande form kommer gå samma öde till mötes som mitt pokerset, min spikmatta, min råsaftcentrifug och min Tamagotchi – alltid närvarande och en del av min vardag…

 

Vill du veta mer?
Ring mig på 08 505 717 00 eller mejla på erik.hiortafornas@saatchi.se så berättar jag mer om det här!

Skriven av Erik Hiort Af Ornäs, Jobbar som Art Director på Saatchi & Saatchi Stockholm.

Vår art director Alexander tipsar om nya kreatörsförmågor som förgyller eller kan komma att förgylla det kommersiella rummet.

En ynnest i rollen som art director är chansen att tillsammans med duktiga kreatörer få förlösa kommunikation för våra kunder. Fotografer, stylister, artister, regissörer, illustratörer, animatörer, spelutvecklare, musiker eller kanske en chokladskulptör? I en tid när konkurrensen om människors uppmärksamhet är tuffare än någonsin är också den konstnärliga kvalitén på kommunikationens utförande viktigare än någonsin.

Med anledning av detta tänkte jag använda mitt gästspel till att bjuda på lite konstnärligt ögongodis. Närmare bestämt tre, hyffsat nya och megaduktiga personer som jag hoppas få chansen att samarbeta med snarare än senare.

 

 

Cherry Cobra Films
cherrycobrafilms.com
instagram.com/cherrycobrafilms

Visst är det härligt att uppleva ting som känns helt unika? Precis så var det första gången jag såg filmreelen från Nathalie och Johanna som bildar regissörsduon Cherry Cobra Films. Receptet var något helt eget; en retrodoftande cocktail full av färgstark styling, scenografi och grafik. Titta bara på stylingen och set designen i deras filmer för Uber Eats.

 

 

 

Johanna Berg
johannauniver.se
instagram.com/johannauniverse

Produktdesign, illustration, scenografi och eeeeh plyschmonster? Jag vet inte vad den rätta beskrivningen för vad Johanna gör är, men jag vet att jag fallit som en fura för hennes skapelser.  Udda verk fulla av humor, otippade material, mysiga färgpaletter och härliga illustrationer.

I våras var Johanna en del av vår konstutställning Saatchi Galleri och vi är superglada att hon kommer dyka upp i våra lokaler igen om ett par veckor. Håll utkik på saatchi.se för mer info om detta.

 

 

 

Olle Bengtsson
ollebengtsson.com/
instagram.com/olle.bengtsson

Olle är en emigrerad fotograf från Göteborg som huserar i Paris sedan ett par år tillbaka. Hans fantastiska, konceptuella och OCD-iga stilleben har gett honom uppdrag av bl a Louis Vuitton, Our Legacy och IKEA. Titta bara på den helt vansinniga Chanel-loggan uppbyggd av 1000 läppstift. Följ honom på Instagram för att spetsa ditt flöde med franska ögon-bonbons!