Med vår kund, skräcksfilmsfestivalen Elmsta 3000 horror fest, har vi vunnit Svenska Designpriset i kategorin Illustration och infographics! Dödskul, tycker vi!

 

Motiveringen löd som följer: ”En visuell käftsmäll som med lika delar dödsskön humor och grafisk renhet väcker de små detaljerna till liv.”

 

Det är vår Creative Director Gustav Egerstedt som ligger bakom den fantastiska kreationen.

 

Ända sedan Facebooks grundande och genomslag så har världens alla marknadsförare kliat sig i håret för att försöka hitta det optimala sättet att nå ut med sitt varumärke i den digitala världen. När det gäller sociala medier, så förändras saker snabbt. Något som både kan vara utmanande – och spännande för någon som jobbar som marknadsförare.

 

Just nu är diskussionen om fördelningen mellan organiska och sponsrade poster i sociala medier ett hett ämne. Är den organiska postningen död och sponsring är ett måste? För att nå ut med sitt budskap till konsumenterna så är det mycket som pekar på att sponsrade inlägg är nyckeln för att kunna ta sig igenom bruset.

 

Men en utveckling för alltid med sig en annan. Undersökningar visar nämligen att engagemanget som konsumenter har med varumärken är något som bara går sjunker. Detta har pågått under en längre tid. Men under bara det senaste halvåret har engagemanget sjunkit med hela 20%. Så vad är då orsaken till detta? En av orsakerna kan vara att företag nu allt mer plötsligt börjat sponsra inlägg, vilket gör att fler och fler varumärken slåss om samma kaka. Facebook påstår själva att det finns ungefär 1500 inlägg som slåss om att komma in i varje persons flöde. Detta betyder att konkurrensen är stor och att allt inte kan visas och få en plats på scenen.

 

Vad säger detta? Den gamla myten om att mest innehåll är den som vinner, kan vi faktiskt slå hål på. Tittar man på de som lyckas idag på sociala medier så är det marknadsförare som tänker kvalité snarare än kvantitet.  Men detta räcker inte om man ska lyckas heller, såklart. Det krävs ju också relevans. Utifrån Facebooks syn så är relevans detsamma som engagemang. Så det man bör göra är att skapa kvalitativt innehåll som även har ett starkt engagemang. Det är det ända sättet som man då kan vara säker på att Facebooks algoritm hjälper en i rätt riktning och att man får den plats in the spotlight som man eftersöker.

 

Lättare sagt än gjort kan det ju tyckas. Men engagemang, sponsrade inlägg och kvalité är en bra utgångspunkt för att komma igenom bruset. Så avslutningsvis kan man tänka färre men värre när man ska marknadsföra sig på sociala medier. I alla fall för nu.

 

Vill du veta mer?
Ring mig på 08 505 717 00 eller mejla på peter.arneryd@saatchi.se så berättar jag mer om det här!

Skriven av Peter Arneryd, Jobbar som Digital Planner på Saatchi & Saatchi Stockholm.

Hur ska vi lyckas fylla VR med relevant innehåll – samtidigt som det inte finns något större intresse för VR hos den breda massan? Vår art director Erik Hiort af Ornäs reder ut om Virtual Reality verkligen är framtiden. 

 

VR är lite grann som QR-koden var för ett par år sedan. En liten bit av framtiden, som alla pratade om – men ingen använde. Redan 1995 dreglade jag som elvaåring över Nintendos storsatsning Virtual Boy, och var besviken över att den inte kom till SverigeDet tog knappt ett år för Nintendo att lägga ner projektet. Den främsta kritiken då var det bristande utbudet av kvalitetsinnehåll och den ganska taffliga upplevelsen. Ungefär samtidigt kom en uppsjö VR-lösningar till PC, men det tog aldrig riktigt fart.

Femton år senare, 2010, dök Oculus Rift upp, vilket man väl kan säga var startskottet på den massfascination för teoretiska virtuella rumsupplevelser vi idag upplever. Ett bredare synfält och mer välfungerande rörelsetracking tog oss ännu lite närmre eskapistens utopi. Några år senare lanserades GoogleCardboard, inte mer komplicerat än en smartphonehållare i papp med två luppar för ögonens närgräns – och gjorde, om än enklare, VR-upplevelser tillgängliga för konsument i princip utan kostnad.

Men ja, varför går jag och tänker på det här? I dagarna berättade Oculus-ägarna Facebook om nästa generations headset. Det var det jag tänkte skriva om egentligen. Men när jag satte mig och skulle skriva ett par ord om VR blev det snabbt väldigt redovisande. Då hände det, sen hände det och sen kom en häftig teknisk lösning. Vad som var betydligt svårare var att berätta om berättandet iVR. För trots att det pumpas in pengar i teknisk utveckling från både hårdvarutillverkare och nätjättar – så är vi fortfarande fast i ett moment 22. Eftersom det inte finns tillräckligt fantastiskt innehåll finns det inget större intresse för VR hos den breda massan. Och eftersom det inte finns något större intresse för VR hos den breda massan, så lyser det fantastiska innehållet med sin frånvaro.

2016 utsåg HUI VR-headsets till årets julklapp. Frågan jag ställer mig är om de i dess nuvarande form kommer gå samma öde till mötes som mitt pokerset, min spikmatta, min råsaftcentrifug och min Tamagotchi – alltid närvarande och en del av min vardag…

 

Vill du veta mer?
Ring mig på 08 505 717 00 eller mejla på erik.hiortafornas@saatchi.se så berättar jag mer om det här!

Skriven av Erik Hiort Af Ornäs, Jobbar som Art Director på Saatchi & Saatchi Stockholm.

Vår art director Alexander tipsar om nya kreatörsförmågor som förgyller eller kan komma att förgylla det kommersiella rummet.

En ynnest i rollen som art director är chansen att tillsammans med duktiga kreatörer få förlösa kommunikation för våra kunder. Fotografer, stylister, artister, regissörer, illustratörer, animatörer, spelutvecklare, musiker eller kanske en chokladskulptör? I en tid när konkurrensen om människors uppmärksamhet är tuffare än någonsin är också den konstnärliga kvalitén på kommunikationens utförande viktigare än någonsin.

Med anledning av detta tänkte jag använda mitt gästspel till att bjuda på lite konstnärligt ögongodis. Närmare bestämt tre, hyffsat nya och megaduktiga personer som jag hoppas få chansen att samarbeta med snarare än senare.

 

 

Cherry Cobra Films
cherrycobrafilms.com
instagram.com/cherrycobrafilms

Visst är det härligt att uppleva ting som känns helt unika? Precis så var det första gången jag såg filmreelen från Nathalie och Johanna som bildar regissörsduon Cherry Cobra Films. Receptet var något helt eget; en retrodoftande cocktail full av färgstark styling, scenografi och grafik. Titta bara på stylingen och set designen i deras filmer för Uber Eats.

 

 

 

Johanna Berg
johannauniver.se
instagram.com/johannauniverse

Produktdesign, illustration, scenografi och eeeeh plyschmonster? Jag vet inte vad den rätta beskrivningen för vad Johanna gör är, men jag vet att jag fallit som en fura för hennes skapelser.  Udda verk fulla av humor, otippade material, mysiga färgpaletter och härliga illustrationer.

I våras var Johanna en del av vår konstutställning Saatchi Galleri och vi är superglada att hon kommer dyka upp i våra lokaler igen om ett par veckor. Håll utkik på saatchi.se för mer info om detta.

 

 

 

Olle Bengtsson
ollebengtsson.com/
instagram.com/olle.bengtsson

Olle är en emigrerad fotograf från Göteborg som huserar i Paris sedan ett par år tillbaka. Hans fantastiska, konceptuella och OCD-iga stilleben har gett honom uppdrag av bl a Louis Vuitton, Our Legacy och IKEA. Titta bara på den helt vansinniga Chanel-loggan uppbyggd av 1000 läppstift. Följ honom på Instagram för att spetsa ditt flöde med franska ögon-bonbons!

 

Efter sommaren blev vi fler och bättre. Säg hej till Peter Arneryd, vår nya planner. Peter är lite nygammal på kontoret då han praktiserade hos oss i våras, nu är han här på riktigt. Peter är en glad skåning som både har pluggat på Lunds Universitet och Berghs. Förutom det har han arbetat som affärskonsult och varit en del av den skånska startup-miljön. Bland annat drev han tillsammans med två vänner jeansvarumärket Nerdy by Nerds under flera år. På kontoret förstärker han vår kompetens inom digital planning.

 

Sofia Gidlund började arbeta som controller hos oss i juli. Innan dess arbetade hon på Telia Finans i flera år, senast som business controller. Däremellan surfade hon på de sju världshaven (eller i alla fall tre av dem). Innan tiden på Telia Finans och efter studierna på Handelshögskolan i Jönköping arbetade hon som ekonomiansvarig på ett mindre telekombolag på Irland. På fritiden älskar Sofia att gå kurser, alltifrån fallskärmshoppning och överlevnad till yoga. Och ja, hon kommer från Norrland.

 

Och sist men inte minst stockholmaren William Jacobson som går in som formgivare. William har ett starkt öga för detaljer och gillar att sitta och pilla på nördnivå inom typografi. Men även att ta fram hållbara och bra koncept.  Efter två års studier på Forsbergs skola för design och reklam åkte han till Amsterdam där han tog sin bachelor inom design på Gerrit Rietveld Academie. Innan han landade hos oss arbetade han i Köpenhamn för Wrong Studio.

Du räknar dagar. Timmar. Snart är det dags för den där weekend-semestern i höst. Ni känner igen er. Men hur påverkar förväntan dig som konsument egentligen?

Prylar i all ära. Men i vår vardag är det upplevelser som räknas. Vi åker på fler resor, lägger mer pengar på bio, restaurangbesök och museibesök än på länge. Det gäller inte längre att producera den bästa produkten. Utan den bästa upplevelsen.

Och då blir det viktigt för marknadsförare att maximera upplevelsen i sådan grad att kunden minns upplevelsen efter den inträffat. Egentligen inte så krångligt. För om kunden kommer ihåg upplevelsen, så vill den mer än gärna dela med sig av sina erfarenheter och rekommendera den till andra. På så sätt kanske fler kunder vill gå på bio, boka den där semesterresan eller museibesöket. Men att göra det är lättare sagt än gjort.

Forskare vid Cornell University och University of Southern California har undersökt fenomenet av upplevelser. I en nyligen publicerat vetenskaplig artikel i Journal of Marketing visar de att konsumenterna njuter av pågående – och kan minnas –  konsumtionsupplevelser (exempelvis en semester eller ett biobesök) mer om de njuter av upplevelsen innan själva upplevelsen. Hänger ni med?

Såhär: Konsumenter som längtar mer efter en upplevelse kommer minnas den bättre efter att den inträffat.

Här sätts marknadsföringen på sin spets. Hur får vi konsumenten att längta så mycket som möjligt till en upplevelse? Och hur gör man det i praktiken? Det finns flera exempel hur detta görs idag. Resebolag skickar ofta mejl på destinationsspecifika tips och videor om resmålet innan avresan. Biltillverkare, däribland BMW, skapar en upplevelse genom att man får följa bilens tillverkning steg för steg.

Marknadsförare kan alltså använda en rad olika taktiker som gör att konsumenten blir påmind om att upplevelsen närmar sig, exempelvis genom e-postutskick, sponsrade inlägg och påminnelser. Visserligen är varje upplevelse unik, men det kan vara värt att fundera på hur man kan få sin blivande kund att längta så mycket som det bara går. För då kommer de förmodligen längta tillbaka så mycket som det bara går.

Vill du veta mer?
Ring mig på 08 505 717 00 eller mejla på carl.lundborg@saatchi.se så berättar jag mer om det här!

Skriven av Carl Lundborg, Jobbar som Account Director på Saatchi & Saatchi Stockholm

Tillsammans med vår nya kund Jeep vinner vi DN-reklamcupen. Igen. Förra året tog vi hem segern med en annons för Toyota. Årets vinnarannons berättar den smått surrealistiska historien om en person som tillsammans med sin Jeep försvinner ut i ett nytt liv i vildmarken.

Vi tackar juryn för utmärkelsen och modiga kunden Jeep för förtroendet!

Säg hej till Carl Lundborg och Lova Sauk, våra senaste tillskott på kontoret. Carl förstärker den strategiska delen som projektledare med särskilt fokus på PR. Carl har en master i marknadsföring vid handelshögskolan och har tidigare bland annat arbetat som journalist för DN. Lova går in som office manager och kommer närmast från att ha jobbat med filmproduktion, dessförinnan pluggade hon psykologi och strategisk kommunikation i Lund. Vi är så glada att ha er här!

Vroom! FCA Sverige har med fyra av sina ikoniska bilvarumärken trillat in som ny kund hos oss på Drottninggatan 95A.

– Med Saatchi & Saatchis styrka inom såväl kreativitet som strategi ser vi fram emot att tillsammans utveckla våra varumärken in i framtiden och lyfta fram våra modeller i ny tappning, säger Jesper Albansson, Marketing Communications Manager på FCA Sverige.

Nu kör vi!

Under flera år har vi haft olika konstnärer och fotografer som ställt ut sina verk i våra lokaler. I år ville vi göra ett större nummer och hylla ny konst. Resultatet är en utställning med 12 unga konstnärer och deras blandade uttryck. Utställningen pågår till den 22 juni, för att komma förbi och kika maila till galleri@saatchi.se.

Konstnärer:

Anna Tedestam
Rikard Olsen
Elin Stampe
Peter Jeppson
Frida Vega Salomonsson
Stelios Vasilantonakis
Cajsa Wessberg
Alina Grasmann (DE)
Johanna Berg
Emmeli Rolleberg
Cherry Cobra Films